Alla inlägg den 27 maj 2011

Av madelene spegel - 27 maj 2011 20:04

1961 vet ni vad som hände då? Då byggdes Berlin muren.

Sedan att den föll 1989 är väll en annan femma.

Tysland var uppdelat i Väst- och Östtyskland.

Folket ville till västtyskland men östtyskland ville inte mista folk på det sättet.

Därfär lär man bygga Berlin muren.

Innan muren va det endast en hög med taggtråd för att hålla folket tillbaka. Man hade också vakter/soldater som stod vid taggtråden och såg till att folk itne skulle hoppa över den.

Västtyskland var endast rädd för att få in spioner i landet från östtyskland.

De som försökte hoppa över taggtråden till västtyskland blev skjutna..


Nåja det var lite historia, enjoy!

Av madelene spegel - 27 maj 2011 19:17

Nåå nu ska jag skriva kortfattat och en innehållsrik text!


VietnamKriget

Inden blev självständigt 1947.

Laos, Kambodja och Vietnam blev Indokina(Koloniserat av Frankrike).

Vietnam låg under en tid under Japans styre. De förklarade sig självständiga.

Frankrike ville inte släppa Vietnam så de skickade soldater.

USA beslutar sig för att hjälpa Frankrike.

Till slut lämnar Frankrike men då är USA kvar med trupper som inte strider, än.

Vietnam delas upp i syd- och nordvietnam.


Nordvietnam

Kommunister

Ho Chi Minh


Sydvietnam

Saigon

Usa stödd regering

Finns kvar kommunister

FNL (Front National De Liberation) Nationalitets frihets front.


Ho Chi Minh blir Ho Chi Minh City

Nord tar över syd.


Kennedy blir skjuten

Nästa president blir Johnson

Usa skickar med soldater som strider

Sovjet och Kina ger stöd till Sydvietnam

USA smyg attackerar Kambodja med bomber

Kambodja stödjer kommunister

Unga skickas till kriget ---> Stark ungdomsrörelse emot (hippie kulturen uppstår)


Det började även bli vanligt med tv i vardagsrummen vilket var dåligt för USA som hade skickat unga soldater, man skickade ut repportrar i länder där det var krig så fick man se hur de sköt och härjade med befolkningen.

De unga soldaterna som överlevde och kom hem igen fick smutskastade namn för att deras lokal befolkning hade fått se sådana hemska bilder och film snuttar av vad de verkligen hade gjort.


1973 blir det vapenvila.

Av madelene spegel - 27 maj 2011 16:09

Nåå.. Jag bäddade nyss min säng med rena lakan, skönt? men gissa.

ajja idag hade jag bara 2 lektioner, skönt det var engelska och historia.. På engelskan gjorde jag klart mitt arbete så det innebär sovmorgon på tisdag! Skönt att ha gjort klart engelska B ändå.. Nu i trean är det engelska C som väntar!

Sen efter engelskan så hade vi historia, in vietnamkriget samt Berlin muren.

Det var ändå rätt korkat att man satte upp Berlin muren. Den revs ju sen, men kanske bättre med en mur än en hög med taggtråd.

Ajja jag tänker itne fördjupa mig i det just nu. Kanske drar nå vettigt inlägg om det senare när jag grävt fram mitt papper med stödord ur väskan!

 Sååå fick vi en 5 minuters paus mitt underlektionen så vi skulle få sträcka på benen.. Arvid sa att han hörde när Diego skrev.. Så kommer Diego in i klass rummet, gissa vad fan han gjorde?!

Han tappade sin jävla mobil i toaletten när han spolade! Eller han spolade så skullehan ta upp sin telefon som var i fickan men lat som han är så drog han i headset-sladden för att få upp den på ett latare sätt. Så släppte sladden från mobilen och for i toaletten! Skadeglädje till 100000!!


Ajja han fick hur som helst inte igågn den sen heller. Haha så testade han slå på den sen då och så hörde man hur det sprakade i den.. Hojja det är aldrig kul när sånt händer en själv men när andra...göre....lmao!


Ajja tog bussen hem efter lektionen, flummigt nog när ajg kliver in genom dörren så stod min syrra å farsa å snackade om vad fan som helst och pappa hade jacka å skor på sig, min syster också.. Konferens typ.. Jag stannade såklart också och snackade med dom.. Lite intressant var det ju. Och min lillebror var ute och målade, haha stackarn :D


Nu fan ska jag göra nå annat :)

 

Ovido - Quiz & Flashcards